Різниця між хуту і тутсі була переважно соціальною – тутсі становлять заможну, впливову частину суспільства, а хуту — нижчу, біднішу частину. Соціальна мобільність між цими групами була можливою. Тва традиційно жили в лісах і були корінними мешканцями Руанди.
Хуту мають широкі носи (хтось вам це сказав), за винятком випадків, коли вони мають вузькі носи. Однак справжня перевага полягає в тому, що традиційно тутсі – скотарі, а хуту – фермери, за винятком тутсі, які вирощують зернові культури, і хуту, які тримають худобу. А ще є ті, хто живе в місті і не робить ні того, ні іншого.
Таким чином, соціальні категорії реальні, але існує незначна генетична відмінність між хуту і тутсі. Tishkoff та ін. (2009) виявили, що їх змішані зразки хуту і тутсі з Руанди переважно мають походження банту, при цьому тутсі мають лише незначний потік генів від афро-азіатських спільнот.
Коли Руанда здобула незалежність у 1962 році, етнічна більшість, хуту, залишилася при владі. Правління хуту призвело до широкомасштабної дискримінації тутсі, заклавши основу для геноциду 1994 року. Крім того, геноцид у Руанді також слід розуміти як такий, що мав місце в контексті громадянської війни.
Точне походження народу тутсі є предметом дебатів, але зазвичай вважається, що вони походять з район Великих озер Ефіопії. Тутсі прибули на територію сучасної Руанди та Бурунді приблизно в 14-15 столітті нашої ери.
До колоніальної ери тутсі, як правило, займали вищі верстви соціальної системи, а хуту — нижчі. Проте соціальна мобільність була можлива, хуту, який придбав велику кількість худоби чи інші багатства, міг бути асимільований до групи тутсі та збіднілі тутсі вважалися б хуту.